Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną z opiekunką dla osoby starszej? To pytanie zadajesz sobie z pewnością przed spotkaniem, na którym poznasz kandydatkę na opiekunkę dla bliskiej ci osoby. Takie spotkanie będzie przecież miało decydujący wpływ na to, czy zatrudnisz tę osobę czy nie. A co się z tym wiąże, zaprosisz ją do domu i pozwolisz opiekować się babcią, dziadkiem, mamą lub tatą.

Rozmowę kwalifikacyjną warto sobie zaplanować a nawet zapisać najważniejsze pytania, tak by o niczym nie zapomnieć. Jeśli spotykasz się z kilkoma kandydatami/kami dobrym pomysłem będzie robienie krótkich notatek z udzielanych przez nich odpowiedzi. W ten sposób niczego nie zapomnisz, kiedy po odbytych spotkaniach przyjdzie ci dokonać wyboru.

W poprzednim artykule radziliśmy, aby poszukiwania opiekunki dla osoby starszej rozpocząć od stworzenia profilu idealnej kandydatki. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie takiego profilu, wówczas o wiele łatwiej ci będzie przygotować rozmowę kwalifikacyjną.

Jakie pytania zadać kandydatce na opiekunkę dla seniora

Warto zacząć od zapytania opiekunki o jej dyspozycyjność i oczekiwania co do wysokości wynagrodzenia. Są to pytania, które możesz zadać jeszcze podczas rozmowy telefonicznej, na etapie wstępnej weryfikacji ofert. Jeśli na przykład okazałoby się, że opiekunka nie będzie dostępna w pożądanych przez ciebie terminach, albo że będzie miała nierealne oczekiwania finansowe, wówczas nie ma potrzeby umawiać się na spotkanie i poświęcać czas na rozmowę kwalifikacyjną.

Na samym wstępie warto zapytać kandydatkę na opiekunkę o jej kompetencje, doświadczenia i umiejętności. Warto zwrócić na to szczególną uwagę, gdy członek naszej rodziny ma specjalne potrzeby – na przykład jeśli jest osobą leżącą, stosuje określoną dietę lub ma inne potrzeby medyczne. Zadawaj pytania otwarte, tak aby kandydatka mogła jak najwięcej opowiedzieć od siebie.

Ważnym pytaniem jest pytanie o to, dlaczego opiekunka lubi swoją pracę. Zwróć uwagę na to, ponieważ wiele opiekunek lubi pomagać i opiekować się starszymi. Jest jednak pewna grupa, która decyduje się na taką pracą, zwyczajnie dlatego, że nie ma innego pomysłu na swoje życie. I można nie doszukiwać się w tym niczego złego, pod warunkiem oczywiście, że ta osoba dobrze sobie radzi i lubi starsze osoby.

Nie koncentruj się też wyłącznie na tym, co przyszła opiekunka mówi. O wiele ważniejsze jest to jak się zachowuje, co mówi jej mowa ciała, jak patrzy na osobę starszą i jak na nią reaguje. Jeśli odsunie się z odrazą nie licz na to, że przyzwyczai się albo polubi podopieczną. Pamiętaj, że opiekunka musi osoby starsze po prostu lubić. Postaraj się to wyczuć i sprawdzić właśnie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Kolejną ważną kwestią jest potwierdzenie referencji opiekunki. Podczas rozmowy koniecznie proś o okazanie referencji i podanie danych kontaktowych do 2 lub 3 poprzednich pracodawców. Jeśli kandydatka nie będzie chciała podać kontaktów zasłaniając się tym, że nie posiada lub zgubiła, zmieniła numer czy coś w tym stylu, to może być sygnał, iż osoba ta pozytywnych opinii o swojej pracy po prostu nie otrzyma. Jeśli kandydatka bez problemu poda ci kontakty do swoich pracodawców, to jest dobry sygnał. Skontaktuj się grzecznościowo z tymi osobami. Ludzie chętnie dają referencje, jeśli faktycznie byli zadowoleni z usług. Z drugiej strony jeszcze chętniej mówią o tym, jeśli coś było nie tak.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto zapytać o szczegóły dotyczące poprzedniej pracy: jej długości, zakresu obowiązków aż do powodu zakończenia współpracy. Przy tej okazji pamiętaj, aby wrócić uwagę na to, jak opiekunka wyraża się o poprzednich podopiecznych oraz dawnych pracodawcach. Czy mówi o nich życzliwie czy raczej z niechęcią. Jeśli tak to warto dopytać o powody.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatką na opiekunkę dla osoby starszej pamiętaj, że nie tylko ty masz pytania do kandydatki. Ona też będzie chciała wiedzieć, kim ma się opiekować, jakie czekają ją obowiązki, w jaki sposób ma rozliczać się z dokonywanych zakupów i z których urządzeń i udogodnień w domu może korzystać (telefon, Internet, etc.). Zachęć kandydatkę, by zadała też swoje pytania. Wpłynie to korzystnie na przyszłą współpracę i pozwoli uniknąć niepotrzebnych i przykrych nieporozumień.